Ale poté, co Google představil aktualizaci Penquin pro jeho algoritmus v roce 2012, aby zaklekl na tyto taktiky, pozornost se opět přenesla zpátky na ty schvalované techniky a na kvalitu obsahu.
 
Avšak to neznamená, že debata ohledně budování odkazů je u konce. Někteří SEO konzultanti a praktici se stále hádají, že jakákoliv forma proaktivního budování odkazů je ztrátou času v tom nejlepším a v tom nejhorším je to porušení pravidel. A někteří zase mohou tvrdit, že je to hodnotná, legitimní součást SEO strategie. Takže, co to vlastně je?
 

Argument kvalitního obsahu

 
Velice běžným, byť trošku sporným, přístupem k budování odkazů je obsažen v tomto tweetu, který cituje vedoucího šéfa společnosti Ryte, Markuse Tandlera, při jeho řeči během SEO Fight klubu na SMX v Mnichově.
 
„Samozřejmě, pokud ji vezmeme úplně mimo kontext, je tato citace z mé šedesáti šesti stránkové prezentace trochu záludná a klamavá, možná dokonce nebezpečná rada,“ Tandler sdělil Search Engine Land po tom, co nám všem připomněl, že nuance budování odkazů se jen tak nepropůjčují Twitteru.
 
„Stará SEO rada napsat obsah pro uživatele, spíše než internetové vyhledávače, se také aplikuje na budování odkazů. Nebudujte odkazy, protože to může skrývat nějakou „SEO hodnotu“, ale budujte odkazy proto, abyste poháněli cílený provoz na vaší stránku.“
Během tohoto výstupu se TAndler dotkl spamu, generovaného praktikami budování odkazů, stejně tak jako post-PageRank nárůstu „podobných metrik“, které měly mazat linii mezi tím, co funguje a co ne.
 
Ve snaze přesvědčit SMX Mnichov návštěvníky, Tandler vyzvedl definice a citace prominentních SEO figur jako John Mueller, Matt Cutts a Jono Alderson, aby podpořil svou pozici, že jakýkoliv odkaz, který nevznikl organicky, je dle definice, porušením Příruček pro správce webů od Google.
 
K tomu všemu ještě přivedl pozornost k oxymorónu budování kvalitních odkazů, také zmínil hodnotnost jiných technik, jako je například interní odkazování.
 
„Pokud má váš tým limitované zdroje (nebo možná vy jste celý SEO tým), doporučil bych vám, abyste investovali čas do vytváření opravdu skvělého obsahu, spíše než budování odkazů,“ doporučuje Tandler.
 
„Investujte čas, abyste poskytli úžasnou zkušenost uživateli a buďte přímo posedlí shodou s uživatelským úmyslem na vaší stránce. Nejvyšší cíl ze všech by měl být opravdu poskytovat ten nejlepší výsledek hledání. Měli byste se vždycky zaměřit na to, abyste se stali autoritou ve vašem profesním poli. Přestaňte budovat odkazy a začněte si je zasluhovat!“
 

Argument organické viditelnosti

 
Spousta podpůrců této praktiky cituje potřebu budovat odkazy, aby odlišili obsah od vysoce-konkurenčních výklenků.
 
„Problém se spoustou obsahu je ten, že jej nikdo nevidí. Pokud jej nějak nesdílíte na sociálních sítích nebo se na něj uživatel nedostane přímo, přicházíte o spoustu skvělých odkazových příležitostí,“ uvedla Julie Joyce, majitelka odkazové vývojářské firmy Link Fish Media.
 
„Nedávno jsme zabezpečili skvělý odkaz pro našeho klienta poté, co jsme se dostali k bloggerovi ve stejném výklenku a navrhli jsme mu nějaký obsah, o kterém jsme si mysleli, že by mohl dobře sedět s kouskem, který již měl a poděkoval mi. Když někdo říká, „hej, děkuji za to poslání!“, opravdu si uvědomíte, jak lehké je pro lidi o něco přijít.“
 
Debra Mastaler, prezidentka Alliance-Link, také nesouhlasí se zaměřením se pouze na obsah.
 
„v budování odkazů může být kvalitní obsah použit jako „háček“ nebo nástroj k tomu, aby upoutal pozornost a odkazy. Avšak to nestačí,“ dodala.
 
„Kvalita vašeho obsahu nebude generovat kýžený výsledek, pokud jej nebudete propagovat v kombinaci s taktikami k ovlivnění chování. Tohle je přesně ten moment, kde spousta kampaní budování odkazů selže, čas je stráven vytvářením obsahu, avšak málo toho padne na místa, kde byste je měli propagovat a vlastně komu.“
 
Jak Joyce, tak Mastaler souhlasí, že budování odkazů je technika a stejně tak dobrá investice.
 
„Obsah, oznámení, zboží a služby, všechny se rozšiřují skrze odkazy, kombinace těchto sil znamená, že budování odkazů má velký dopad na stránky a na lidi, z čehož to činí dobrou investici peněz a času,“ uvedla Mastaler.
 

Není to černé ani bílé

 
Tandler se jaksi zastavil s totálním odsuzováním budování odkazů.
 
„je tu spousta velice talentovaných budovatelů odkazů, kteří dokáží budovat odkazy, které se jeví jako úplně perfektně přirozené. Je tu také spousta kreativních agentůr, které vytváří skvělé magnety na odkazy,“ uvedl. „Avšak kromě těchto společností, které chápou hodnotu skvělého SEO a investují velké částky peněz do kvalitního SEO, jsou tu také zástupy byznysů a firem, one-man shows, místních obchodů a majitelů restaurací a velkých korporací, které se honí za nízkonákladovým SEO přístupem.“
 
Na druhou stranu barikády, jak uvedla Joyce: „stránky se mohou hodnotit dobře i bez skvělých odkazů, avšak obecně řečeno, nenajdete tyto stránky úplně vždycky s hodnocením v TOP 10 nebo dokonce TOP 20 výsledcích.“
 
Jako marketérů se nás velice často ptají na to, jak vlastně dosáhnout povědomí o firmě nebo zacílit na specifické KPI s limitovanými zdroji. Nejefektivnější alokací těchto zdrojů je samozřejmě v jádru dekád dlouhé konverzace, která je občas oživena aktualizacemi algoritmů, souhlasnými studiemi a tweety od celebrit SEO.
 
Když se něco takového stane, diskuze samotná naprosto zastíní relativně skromný účel odkazu – nediktovat hodnocení výsledků vyhledávání, ale poskytovat uživatelům kontext a zdroje, které hledají.
 
„Pokud odkaz na mou stránku přinese cílený provoz, ideálně s dlouhým časem pobytu na stránce a několika dojmy u stránky za návštěvu, považuji to za dobrý odkaz,“ uvedl Tandler.
 
„Jak ráda říkám, „odkazy vám pomohou k hodnocení, ale kliknutí ukáží, jestli si tam zasloužíte být,“ uvedla Mastaler.